GO CREATIVE
– en national kulturindsats

GO CREATIVE er Barndrømmens nationale kulturindsats, der startede som et digitalt pilotprojekt i 2015. I 2016 rullede GO CREATIVE ud som et gratis tilbud til alle landets skoler og senere også til børnehaver.


GO CREATIVE har fungeret som en helhedsorienteret, social-kulturel indsats rettet mod alle grundskoleelever og børnehavebørn. Målet har været at bidrage til styrkelse af børnenes fantasi, kreativitet og indlæringslyst samtidig med, at målgruppen har fået udvidet deres horisont.

GO CREATIVE har arbejdet for, at børn og unge skulle turde sætte ord på deres drømme og blive i stand til at handle på dem. For en ting er at drømme – at drømme stort og sige sin drøm højt til andre – noget andet er at være i besiddelse af de kompetencer, som får mennesker til at handle.

De seneste år har ca. 50.000 børn og unge årligt fra helt op til 92 af landets 98 kommuner været en aktiv del af GO CREATIVE-programmet.

Programmet har givet børn og unge adgang til en ”Kunstnerisk Verden” med inspirationsmateriale inden for alle kunstfagområderne, videoer, hvor kendte danskere og rollemodeller har talt om deres drømme, og hvordan de har ført dem ud i livet, historier om nationale og internationale kendte personer, der har forfulgt deres drømme, udgivet som illustrationer og lagt ud som lydfiler. Derudover har programmet haft et galleri, hvor alle de medvirkende børns kreative og kunstneriske værker over deres drømme er blevet samlet løbende.

Lærere og pædagoger har i forløbet guidet børnehavebørn og elever igennem et trinforløb tilpasset de forskellige aldersgrupper.

Fra 2016 er Go Creative hvert år blevet markeret på FN Børnekonventionens fødselsdag d. 20. november. Børnenes kreative og kunstneriske værker er bl.a. blevet projiceret op på Københavns Rådhus i et kæmpe digitalt lysshow af den britiske verdenskunstner Ross Ashton, hvor medier som DR1, TV2 News og TV2 Lorry transmitterede fra dagen.

I de følgende år er Go Creative blevet markeret med storstilede koncerter for tusindvis af børn. I 2018, som eksempel, overværede kulturminister Mette Bock samt Aalborgs borgmester og kulturrådmanden fejringen, der fandt sted ved Aalborghus og i Musikkens Hus.

GO CREATIVE har været et aktivt kulturtilbud til alle landets skoler og børnehaver indtil sommeren 2024.

GO CREATIVE har i alle årene venligst været støttet af Lauritzen Fonden og Spar Nord Fonden. Derudover har en lang række øvrige fonde og virksomheder som Microsoft, Ford Danmark, Fonden Roskilde Festival, Østifterne og mange flere fonde venligst bakket op om kulturindsatsens indhold og aktiviteter. Barndrømmen er umådelig taknemmelig for den flotte opbakning fra fonde og sponsorer, som er blevet tildelt projektet gennem årene.

Medier, der har dækket GO CREATIVE gennem årene, er: DRTV, TV2, TV2 News, TV2 Bornholm, TV2 Østjylland, TV2 Syd, TV2 Nord, DRP1, DRP4, Jyllands-Posten, Berlingske, Politiken, Kristeligt Dagblad, Jyske Vestkysten og stort set alle landets lokale aviser.